Search
Close this search box.

Winskun keskiviikko palvelinsalissa

Hei kaikille, minun nimeni on Winsku. Olen pieni täytetty pilvi. Minulla on tärkeä Senior Mascot -tehtävä IT-asiantuntijapalveluita tarjoavassa e-IT Oy yrityksessä. Jos et tunne vielä minua, niin ensimmäinen artikkelin on luettavissa klikkaamalla tätä linkkiä.

"Miks ei aina voi olla keskiviikko?"

Ah, taas kirjoittaessani tätä artikkelia on keskiviikko. Nämä ovat parhaita päiviä, useimmiten juuri silloin tapahtuu jotain jännää, joka saa pulssin nousemaan. Tämä on toinen keskiviikko, josta kerron sinulle. Ensimmäinen keskiviikkoseikkailuni on luettavissa täällä. Vermontin yliopiston professorit Peter Dodds ja Christopher Danforth ovat tutkineet online -aktiviteeteista kollektiivista onnellisuutta ja huomanneet, että ihmiset ovat vähiten surullisia keskiviikkona. Minä niin ymmärrän miksi. Keskiviikkona tapahtuu varsinkin IT-järjestelmissä usein tosi jänniä juttuja, joita on kiva olla selvittämässä. Tämän keskiviikon seikkailussa minä pääsin taas työkaverini kanssa matkustamaan autossa. Autoreissut ovat huippuja.

Winskun heinäkuun
keskiviikkoseikkailu
palvelinsalissa

Aloittelimme aamuamme käymällä läpi kollegani vastuulla olevia hälytyksiä. Ensimmäisenä listassa oli hälytys, joka kertoi, että asiakkaan palvelimen levypakan käyttämä levy on vioittunut. Tästä tulee jännä päivä. Soitimme palvelinten huollosta vastaavaan numeroon, ilmoitimme palvelimen sarjanumeron sekä tiedot levyn vioittumisesta. Huolto otti tehtävän jonoon ja ilmoitti, että näitä levyjä on varastossa. Tämän jälkeen ilmoitimme levyn vaihdosta koordinaattorillemme ja siirryimme hänen ohjaamana määrittelemään asiakkaiden Microsoft 365 -ympäristöjen määrityksiä optimaalisiksi ja tietoturvallisiksi. Kerron näistä sinulle toisessa artikkelissa, nyt hyppään suoraan iltapäivään ja siihen miten rikkoutuneen levyn kanssa kävi.

Saimme iltapäivällä puhelun huollosta. Levy oli huoltohenkilön kädessä, nyt se vain piti saada asiakkaan palvelimeen. Sovimme tapaamisen konesalin ulkopuolella. Pääsin autokyytiin ja voi pilvet se oli hauskaa. Yritin avata ikkunaa, koska olisi todella kiva hiukan leijua tuulessa auton ikkunassa. Valitettavasti todella moni pilvikollega on vaihtanut tällä tavalla yritystä lennettyään tien poskeen josta sitten jokin toinen yritys on heidät adoptoinut. Ehkä minuunkin pitäisi liittää meidän yrityksen logo jossain vaiheessa, että näin ei kävisi edes vahingossa. Niin tykkään tästä porukasta ja mahdollisuudesta tavata ihania asiakkaitamme, että en kyllä halua vaihtaa firmaa. Päätän pitää ikkunan visusti kiinni.

 

Perillä meitä oli vastassa pirteä kaveri kenet tunnistimme oikeaksi henkilöksi. Olimme tavanneet hänet aikaisemminkin, joten nyt ei tarvittu sen suurempia tunnistamisia. Seuraavaksi vuorossa oli pääsy tarkoin vartioituun palvelinsaliin. Aluksi siirryimme vartioidulle sisäpihalle, josta tunnistauduttuamme pääsimme sisälle rakennukseen. Siitä siirryimme huoneeseen, jossa kaikista meistä otettiin valokuva. Lopulta pääsimme asiakkaan palvelinkaapin luokse. Koodien määrittämisen ja avainten kilinä kuuluivat palvelinten pauhatessa, kun avasimme palvelinkaapin oven. Siellä palvelimen levypakka vilkuttikin punaista valoa rikkonaisen levyn merkiksi. 

Vaihdoimme uuden levyn tilalle ja luovutimme vanhan levyn tietoturvallisesti hävitettäväksi. Vielä jäin hetkeksi aikaa ihailemaan kuinka vilkkuvat valot näyttivät tyhjälle levylle rakentuvan ehjän levyn tietoja varalevyiltä koostetuilla tiedoilla. On se kyllä todella tärkeää, että vioittumisista saadaan hälytys heti, siihen reagoidaan nopeasti ja saadaan vielä valmistajalta tai muulta taholta huoltohenkilö korjaamaan vian.

Mieti, että käytämme tällaisia palvelimissa pyöriviä palveluita päivittäin ja jokaista palvelinta ylläpitää useampi henkilö ja taho. Ilman heitä yritysten tiedot ja yksityishenkilöiden valokuvat tai viestit voivat vain kadota pilvien ulottumattomiin. Ihanaa, kun järjestelmät toimivat ja voimme luottaa niihin.