Winsku esittäytyy
Hei, olen Winsku.
Tunnemmeko vielä toisemme?
Hei kaikille, minun nimeni on Winsku. Olen pieni täytetty pilvi. Minulla on tärkeä Senior Mascot -tehtävä IT-asiantuntijapalveluita tarjoavassa e-IT Oy yrityksessä. Tehtäväni on vaikeissa paikoissa keskustella syvällisesti asiantuntijoidemme kanssa teknisistä ongelmista, jotta he syvänmustien silmieni viisaan tapituksen voimalla keksivät ratkaisun visaisimpiin ongelmiin. Välillä toki delegoin tukemisen heidän työkavereille keiden sielunelämän ja kyvykkyydet tunnen kuin omat tassuni.
Tuumasta toimeen,
päätin parantaa e-IT:n viestintää.
Osallistuin usein e-IT:n markkinointiviestinnän kehittämiseen. Tuntui oikealta kertoa mitä lisäarvoa asiakkaat meiltä saavat ja onhan näistä meidän päämiesten kehittämistä hienoista tekniikoista tosi kiva puhua.
Tarkoitus oli keskittyä asiakkaisiin sekä heidän tarpeisiin ja olla puhumatta meistä itsestämme, sillä meitä kiinnostaa kaikesta eniten kuinka yhteistyössä saamme tietotekniikan tukemaan asiakkaittemme liiketoimintaa. Silti syvällä sielussani oli sellainen tunne, että tästä meidän viestinnästä puuttuu jotain. Päätin olla erilainen pehmopilvi ja kirjoitinkin lähes itsekeskeisesti päiväkirjamaisessa muodossa miten meidän IT-kaverit auttavat asiakkaittamme. Eli, juuri sitä mitä ei kai pitänyt tehdä: kirjoitin meistä itsestämme. Alla ensimmäinen kirjoitukseni. Jos artikkelini toi hyvää fiilistä päivääsi, niin seuraa ihmeessä minua Instagrammissa. Kiitos kovasti <3.
Elokuinen aamu IT-palveluyrityksen Senior Mascot pehmopilvenä.
Vietin tyypillisen elokuun maanantaipäivän aamua. Haistelin IT-kollegani kahvin tuoksua ja hieroin nappisilmieni ympäriltä unihiekkaa ison näytön sinisen valon kajossa. Hän keskittyi asiakkaan Microsoft 365 -ympäristön kehittämiseen ja seurasi avoimia tukipyyntöjä puhelimella sekä toisella näytöllään.
Puhelin soi ja huoneessa vilkkui kännykän näytön valo kertoen siitä, että puhelu on osoitettu tekniselle tuellemme. Kollegani vastasi pehmeällä IT-tuen maanantaiäänellä ja kysyi kuinka voin auttaa. Sen verran lähellä olin, että kuulin kuinka iloinen lomaääni kertoi unohtaneensa työtietokoneen salasanan. Hän neuvoi kuinka asiakas voi itse vaihtaa salasanan ja sai nopeasti pyynnön hoitaa tämän asiakkaan puolesta.
Asiantuntijani ei tuntenut asiakasta, mutta hänen esimiehensä oli jo ennestään tuttu. Pian kuulin, kuinka soittajan esimiehelle soitettiin ja varmistettiin, että oikea henkilö oli pyytänyt salasanan resetointia.
Sen jälkeen hän siirtyi asiakasyrityksen järjestelmään, vaihtoi soittajan salasanan sekä varmisti, että soittajalta pyydetään heti uusi salasana. Lopulta puhelimen soittoääni kertoi, että IT-tukemme tekee uutta puhelua. Aamuinen soittaja vastasi numerossa joka oli ilmoitettu e-IT:n sisäisessä dokumentaatiossa, eli tukemme oli tarkistanut vastaako aamuinen numero tiedossa olevaa numeroa. Salasanansa unohtaneen ihmisen tietokoneelle otettiin varmuuden vuoksi etäyhteys, näytettiin tapa jolla pääsee kirjautumaan uudestaan sekä vaihtamaan salasanan. Varmistettiin, että asiakas syöttää riittävän tietoturvallisen (esim. salasanalause jonka pituus on 16 merkkiä) salasanan jota me emme tiedä sekä tallentaa sen omaan salasanan hallintaansa.
Asiakas pääsi iloisena töihin ja olimme jo saaneet keskustella kahden mukavan ihmisen kanssa. Ihanasti alkoi tämä elokuinen aamuni. Ihana olla IT-yrityksen Senior Mascot.